Shalom

Här kommer ett kort inlägg från mig. Jag heter Louise Malmborg och är anställd ungdomsledare i församlingen. Om du inte redan gör det kan jag verkligen rekommendera att involvera sig i barn- och ungdomsarbetet vi har i församlingen, det är väldigt roligt och känns alltid meningsfullt. Vi har barn och ungdomar som vill mycket, är oerhört kloka och många som redan är väldigt goda ledare. Har du frågor eller idéer kring vår verksamhet för ungdomar eller vill engagera dig så får du väldigt gärna höra av dig till mig. 🙂

Förutom att jobba som ungdomsledare studerar jag till studie- och yrkesvägledare. Idag hade jag och en kristen kille i klassen en lunch-träff tillsammans med läraren som är ansvarig för vår nuvarande kurs i normkritisk pedagogik. Kursen vi läser har utmanat mig på många plan. Bland annat bygger normkritisk pedagogik på teoretiska perspektiv som ser människan som socialt konstruerad. Detta och flera andra bitar har för mig krockat med vad jag tror Gud säger om oss människor. Därför har jag och några kristna med mig försökt ifrågasätta det som lärarna tagit upp som självklart. Idag fick vi möjligheten att sitta ner med en av dem och försöka förstå varandra. Vi bemöttes med fördomar och kritik men också av en strävan efter förståelse och ett gott samtal. När vi satte oss ner och skulle äta och samtala ser jag på väggen bakom vår lärare att det hänger tre kors och en bild på Jesus! Detta var smått komiskt och samtidigt så coolt. Vår Gud backar upp oss till hundra procent när vi vågar ta steg i tro. Han inte bara säger att han ska göra det, han gör det också!

”När man ställer er till svars i synagogor och inför makthavare och myndigheter, så gör er inga bekymmer för hur ni skall försvara er eller vad ni skall säga. Ty den helige Ande skall i den stunden låta er veta vad ni skall säga.” Lukasevangeliet 12:11-12

Shalom!

Louise