Israelkvällar och israelresa

Genom åren har jag haft förmånen att fördjupa mig judendom och Israel, samt besöka landet. Det är ett land som fascinerar på så många olika sätt, vad gäller naturen, kulturen, det politiska läget och inte minst dess historia. Något som både fascinerar, intresserar och engagerar oss väcker också frågor, reaktioner och känslor. Genom historien har det judiska folket fått brottas med både Gud och omgivningen, och ända sedan Jesus tid har det varit en ständig fråga vad det innebär för kyrkan att ha detta som sitt ursprung. Till det kommer staten Israels bildande och alla de ställningstaganden som finns i och utanför kyrkan. Vad ska man egentligen tro och tänka?
.
Under tre tisdagkvällar, 12 maj, 9 juni och 1 sep kl 19.00 är du välkommen till ”Israel då och nu” i EFS-kyrkan. Det är föredragskvällar där jag kommer att dela mina erfarenheter och tankar kring dessa frågor. Som titeln antyder blir det både historia och nutid, om den kristna trons judiska rötter och om landet idag.
.
Jag vill också inbjuda till en Israelresa den 4-11 september. Det blir en fantastisk möjlighet att få läsa Bibeln på plats, att med egna ögon se och ta in landet där många av händelserna utspelar sig. Det inleds med några dagar i Galiléen där vi får besöka både Nasaret och Kafarnaum, fortsätter genom Jordandalen till Jerusalem som kryllar av spännande platser och miljöer, för att sedan spendera ett dygn i Betlehem och besöka öknen och Döda havet innan vi åker hem igen. Det blir tillfälle för både historia och nutid, bibelstudier, sol, bad och shopping. Resan arrangeras av Israel Tours, med mig som reseledare, och en svenskisraelisk guide.
.
Läs mer på http://www.israeltours.se/gruppresor/2015-carl-skarin/ och anmäl dig innan 2 juni.
.
”Israel då och nu”-kvällarna är öppna för alla som vill, men blir en särskilt fin förberedelse för den som också vill åka med på resan. Efter föredraget 1 sep blir det också tillfälle för praktiska frågor kring själva resan.
Jag hoppas vi ses!
/Carl Skarin, präst i EFS-kyrkan