Häng med till söndagsskolan

Idag tänkte jag låta er få en liten tjuv-kik på vad barnen får vara med om på söndagarna under tiden som ni vuxna firar gudstjänst i kyrksalen. Gissar att ni är liiiite nyfikna ?…… så i söndags passade jag på att gå runt och hälsa på en liten stund i varje grupp och tänkte nu bjuda er några små glimtar.

Vi använder ett material som heter Skatten och denna söndag var temat ”Jesus tvättar lärjungarnas fötter”.

Söndagsskolan börjar alltid inne i kyrksalen där en av ledarna samlar barnen uppe på scenen och kikar på vad som finns i skattkistan. Där brukar finnas något som ger ledtrådar till dagens tema. Sedan går barnen iväg till sina olika grupper och den här söndagen hängde även jag med ?.

Jag började hos Gullivergänget. Där går man om man är 3–5 år. Gullivergänget håller till i Lek&Bus-rummet. De började med att sätta sig i ring på golvet på varsin liten dyna tillsammans med ledarna Kajsa, Marit och Erica och efter att ha hälsats välkomna så var det dags för kollekt. En ”spar-giraff” skickades runt och barnen stoppade andäktigt ner sina slantar. Sedan var det dags att leta upp ”sin kloss” (varje barn har en kloss med sitt namn på) och ställa dem i en rad på altaret och tillsammans räkna hur många barn som var på plats. Just denna söndag var det 12 barn. Därefter tände Erica de tre ljusen och man bad tillsammans. Vi sjöng ”Jag går på livets väg” och gjorde lite gympa med Kajsa. Sedan tittade vi på sakerna som fanns i skattkistan innan det var dags att få höra dagens bibelberättelse. Då passade jag på att smyga vidare till UG-rummet för att hälsa på hos ….

…. Äventyrarna. Där går de barn som är 6–10 år. Denna söndagen var det Magnus och Håkan som var ledare. Jag kom precis när de hade avslutat en lek och det var dags för Magnus att berätta om när Jesus tvättade lärjungarnas fötter. Till sin hjälp så hade han härliga bilder och det blev ett fint samtal med barnen om vad det var som egentligen hände och varför Jesus gjorde som han gjorde. Sedan avslöjade Magnus att barnen skulle få prova på att tvätta varandras fötter. Det lät spännande! Kanske inte så vanligt att man tvättar någons fötter, men samtidigt väldigt fint efter att man fått veta hur Jesus tänkte när han gjorde det. När det var dags för fottvätt så gick jag till Vardagsrummet för att hälsa på hos PUSH.

I PUSH går de som går i åk 5–8. Filippa, som var dagens ledare, hade verkligen gjort det extra mysigt denna dag. Vardagsrummet hade nämligen förvandlats till ett spa ?. Där spelades lugn musik i bakgrunden och man kunde, förutom fot-tvätt och fot-massage även få ansiktsmask och handpeeling. Underbart! Innan jag lämnade PUSHarna så passade jag även på att tacka dem. De hade nämligen hand om Barngudstjänsten för de andra barnen den 26 mars och fixade verkligen det galant!

Detta var några små glimtar från vad som hände i de olika grupperna denna söndag. Det hände givetvis mycket mer, men det får ni fråga barnen om ?.

Vi har verkligen en fantastisk söndagsskola, med fantastiska barn och fantastiska ledare. De är en enormt viktig del i vår kyrka och jag hoppas att du vill vara med och bära dem i dina tankar och böner och skulle du vilja komma och hälsa på någon gång så är du varmt välkommen!

Det finns alltid plats för fler ledare. Om du är intresserad, så får du jättegärna ta kontakt med mig. Du behövs!

Kram till er alla från Helena Bonde, ansvarig för barnverksamheten i EFS-kyrkan i Ängelholm