Friskvård för parrelationer

Tid till att investera i er kärleksrelation

Mer tid tillsammans hemma kan för många par vara väldigt bra i en tid som denna då vi vanligtvis har en fullspäckad vardag. Men mer tid tillsammans hemma kan också synliggöra sprickor i relationen som kan skapas i vår intensiva vardag. Vi vill som församling uppmuntra till friskvård för er parrelation, en egen samtalskväll hemma.

Bestäm en dag och tid då ni ses på en bekväm plats i ert hem – gärna med något gott att dricka och äta. Klä upp er för varandra (om ni inte väljer badkaret som plats) och låt dessa tre frågor leda in er på ett fördjupande och förhoppningsvis kärleksfullt samtal.

Rom 12:9-10

”Er kärlek skall vara uppriktig. Avsky det onda, håll fast vid det goda. Visa varandra tillgivenhet. Överträffa varandra i ömsesidig aktning.

1. Att investera i äktenskapet kan betyda olika för olika personer. Fundera vad det betyder för dig och fundera också vad du tror det betyder för din fru/man. Dela sen era tankar med varandra.
  2. En gång i tiden hade ni precis börjat uppvakta varandra. Minns tillbaka vad ni gjorde då (kanske nån succé och nån flopp ni minns speciellt?) och fundera när du idag känner dig bäst uppvaktad av din man/fru. Dela och fundera tillsammans vad ni vill tipsa andra om – gärna också uppvaktning och dejting-tips som funkar även utan barnpassning.
  3. Intimitet är en viktig nyckel i en kärleksrelation. Intimitet avser vanligtvis känslan av nära personlig samhörighet och forskare skiljer på fyra olika former av intimitet: fysisk, emotionell, kognitiv samt upplevelseintimitet (experiential). När man upplever intimitet i relationen kan mycket som frusit börja tina.
    Fysisk intimitet är något som många småbarnsföräldrar brottas med för det krävs en extra ansträngning att orka initiera den närheten man upplever att man inte har varken lust eller behov till. Fundera på hur ofta du skulle vilja ha sex med din man/fru i genomsnitt. Dela med varandra och fundera hur ni kan göra för att se till att det också blir verklighet. Det kan handla om att schemalägga, bestämma vem som ska initiera och sätta regler för när det är okej att säga nej om en av er vill. Fundera också om det är något som funkar bra för er som ni vill dela med fler! Vikten av intimitet och närhet är naturligtvis lika viktiga i alla skeden av livet med eller utan småbarn. Därför är frågorna och samtalet om hur ni bäst ger varandra närhet lika viktiga genom hela livet. Vad funkar hos er just nu och vad skulle ni vilja utveckla?

Om ni vill dela med er så fler kan inspireras och känna igen sig så hade det varit fantastiskt, men viktigast är att ni får ha samtalen med varandra. HÄR är en länk till en enkät där ni kan dela med er anonymt genom ett enkelt formulär!

Vill ni anmäla ert intresse av att kopplas ihop med ett par, som i en mentorsrelation, över 6-12 månader ska ni maila till lennart.albertsson@efs-kyrkan.info. Det kan förhoppningsvis också få bli ingång till goda och viktiga samtal som kan rusta inför utmaningar ni ställs inför genom livet. Om vi mår bra i vår relation kan vi med säkerhet enklare ta oss an det där andra också.