Samtalsvän

Att få en stund med en annan person och bara få prata kan vara så befriande. Det behöver inte vara stora problem eller livskriser som avhandlas, utan bara att få dela det vardagliga kan betyda mycket.

Många gånger infinner sig dessa möten och samtal naturligt inom familj, bland vänner eller i andra sammanhang, men ibland hamnar man i en situation i livet då man saknar någon att samtala med.

Därför vill vi i kyrkan erbjuda en samtalsvän! Önskar du en sådan, så sammanlänkas du med en person som du får avtala en tid med. Ni kanske sätter er ner på ett fik, går en promenad, sitter ner på en bänk i parken eller ses ni i kyrkan. På så sätt får ni en liten timme tillsammans där ni kan umgås och få prata. Om ni sen vill och tycker det passar så kan ni även ta ett uppföljande möte.

I kyrkan erbjuder vi även mer djupgående mentorssamtal och själavårdssamtal som kan sträcka sig över en lite längre tid, men detta med samtalsvän får ses som ett komplement som i sig kan vara väldigt själavårdande. Tanken med att det endast är en eller två träffar är att ingen ska känna sig uppbunden att ”bjuda igen” eller återkoppla, utan att alla får vila i det kravlösa mötet och samtalet.

Väcker sen dessa möten en önskan om något mer så kan ni ta del av mentorsamtalen eller söka upp någon av våra präster för uppföljande själavårdssamtal.

Önskar du en stund med en samtalsvän så hör av dig på mail: samtalsvan@efs-kyrkan.info