Kunskap som räddar liv

Annandagen 2004 tog 10-åriga Tilly Smith en morgonpromenad på stranden tillsammans med sin familj. De var på semester i Thailand. Solen sken och det såg ut att bli ännu en fin dag i Mai Khao. Men var detta verkligen en vanlig dag?

Tilly tyckte direkt att det kändes konstigt nere vid stranden. Vattnet var oroligt. Det bubblade och skummade och vågorna som kom in mot stranden vände inte tillbaka.

”Det här känns inte bra. Jag känner igen det här. Jag har sett det här innan någonstans”, tänkte Tilly. Så kom hon på det. Några veckor tidigare så hade hon sett en film om tsunamis i skolan. Tilly blev skräckslagen och förstod direkt att hon nu bevittnade samma sak i verkligheten. Tilly litade på sin kunskap och sin magkänsla och slog larm till alla på stranden. Tack vare sin insats räddade hon livet på ett hundratal människor.

För 2000 år sedan sände Gud sin älskade son Jesus till jorden. Han kom med ett budskap till oss. Ett budskap som kan rädda liv.

Vad gör du med den kunskapen?

Står du och väntar på att någon annan ska göra något eller ser du till att den når ut till de människor du möter?

Låt oss tillsammans ta vara på kunskapen vi fått och hjälpas åt att sprida den vidare. Du kan få vara med och rädda liv!

// Så vill jag få önska dig en riktigt fin och välsignad jul och hälsa dig välkommen att komma och dela den tillsammans med oss i kyrkan!

Kram till dig från Helena Bonde, ansvarig för barnverksamheten i EFS-kyrkan i Ängelholm