Ett ljus i mörkret

img_0330

Nu när snön kommer och dagarna blir mörkare och mörkare så märker man att vintern är på ingång. Men något jag slås av är att ju mörkare det blir desto tydligare blir ljuset och man märker många varianter av det. Man märker ljuset från t.ex. bilen, gatlyktorna, från fönstren i husen,  ljusen på kyrkogården.

För några veckor sen valde jag att gå på ett seminarium om evangelisation vilket kändes lite konstigt för jag känner mig inte som den typiska evangelisten. Men i början av seminariet så sa han som höll i det något som grep tag i mig nämligen:

”Evangelisation är hur Jesus vill nå andra genom dig” Jag tror det är lätt att fastna i den stereotypa bilden hur en evangelist borde göra så man tänker: “nä, men det är inte jag, det kan inte jag göra”.

I Matteusevangeliet 5:14-16 står det Ni är världens ljus. En stad uppe på ett berg kan inte döljas, och när man tänder en lampa sätter man den inte under sädesmåttet utan på hållaren, så att den lyser för alla i huset. På samma sätt skall ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er fader i himlen.

Vi som tror på Jesus får bära hans ljus och är kallade att visa det för de människor vi har i vår omgivning. Och liksom det finns många olika sorters ljus som jag nämnde innan så tror jag vi lyser på olika sätt där vi går fram. Det kan vara att du visar på Jesus genom din omsorg till dina kollegor, att du pratar med tiggaren utanför Maxi, kanske berättar om Jesus för en nära vän. Min uppmuntran är att hitta ditt sorts ljus och låt det få lysa upp ett hopp och en tro på Jesus där du går fram.

Max Arvidsson – Ungdomsledare i EFS-kyrkan