I solidaritet

20160731_114106(0)

EFS-kyrkan fick under söndagens gudstjänst besök av Shiamuslimska föreningen i Helsingborg. De kontaktade oss i veckan med en önskan om att få tända ett ljus och visa solidaritet med offer, anhöriga och den kristna kyrkan efter de många terrordåd på sista tiden och framför allt för mordet på den 85-årige prästen i Frankrike i förra veckan.

Tolv personer, med imanen Fahad i spetsen, närvarade under vår gudstjänst och Qaed Altaie fördömde dåden och talade om enhet. Han tryckte på att inte alla muslimer har den syn som terroristerna har utan att vi alla är människor med samma värde. Vår präst Magnus Lennartsson och några församlingsmedlemmar följde upp med en stark bön till Gud vår Fader och Jesus Kristus.

20160731_101524

Våra gäster stannade och fikade efter gudstjänsten och det var tydligt att församlingen välkomnade dem med öppna armar. Nyfikenheten på varandra var stor och vissa av våra gäster dröjde sig kvar i lovsången.

Det var tydligt mycket uppskattat av vår församling att Shiamuslimska föreningen ville besöka oss denna söndag och visa solidaritet med den Kristna kyrkan.

Carina Brandt