Vårt visionsarbete

När jag för cirka två år sedan blev styrelseledamot och sen också anställd projektledare för EFS kyrkan, hade jag verkligen ingen aning vad jag gav mig in på. Min spontana reaktion när jag, 421 meter över havet och 100 mil hemifrån, lyfte på luren och fick frågan om att delta i föreningens styrelse, var något i stil med “Jag? Varför då?”. Efter mycket kort, men intensiv betänketid blev mitt beslut ja. Ett år, för att lära mig.
 .
För sex år sedan hörde jag en liknelse av en pastor som beskrev att det är när du, i frustration, kläms mellan Guds tystnad och församlingens sömnighet som den goda juicen pressas ur dig. Det tog mig två år innan jag förstod vad han menade. Nu förstår jag precis. För Gud börjar ofta där. Han har lagt ner en kallelse i alla oss, var och en. Och sättet Han låter oss upptäcka den på är ofta genom frustrationen. Det kan handla om att någon till exempel brinner för utsatta, för bön eller evangelisation. Man vänder sig till församlingen och tycker att denna inte alls är där den borde vara. “Ser ni inte..?!” I frustration över församlingens passivitet vänder man sig till Gud. “Gör något då!!”. Men svaret blir även där tystnad. Efter ett antal vändor kommer insikten: “Om ingen annan gör något får väl jag…” Och det är PRECIS där du behöver vara. Gud vill använda dig! Han vill agera, men hans första och enda plan är att göra det genom människor. Genom dig!
 .
Jag vet om att jag är en nörd (och jag är stolt över det!) när det kommer till organisation, ledarskap och vision. Efter några månader i styrelsen såg jag att här finns saker att göra. Vi växer ur kostymen fortare än vi hinner sy om den. Och det gäller vision, ledarskap och organisation. Efter att ha försökt lyfta frågan, men utan större resultat, och efter att ha bett Gud om ett väckelse-kaos där inga strukturer kan hålla, insåg jag: “Om ingen annan…” De kommande fem månaderna spenderade jag tillsammans med gamla protokoll, statistik och frågeformulär. Det blev ett långt dokument om församlingens organisatoriska situation och var vi behöver vara för att se hållbar tillväxt. Så vitt jag visste kunde dokumentet hamna i papperskorgen samma dag som det presenterades. Det gjorde det inte. Jag blev anställd!
.
De senaste året har gått åt till att pendla mellan ritbord och fält. Vi har brottats med koncept, diskuterat med ledare och utskott och gjort allt vi kan för att få fram en så ultimat och formgjuten plan som möjligt för vår kyrka. Det värmer i hjärtat när jag tänker på hur många fantastiska människor som finns här. Jag har precis spenderat en grym kväll tillsammans med en hel hög passionerade människor som på olika sätt står i ledarskap här i vår församling. Vi har pratat vision, framtid och verksamhet. Vad vi tror Gud har på sitt hjärta för oss som församling 2016 och framåt.
.
På gudstjänsten under visionsdagen den 13 mars presenteras vår alldeles nya vision för församlingen genom en helt unik filmpresentation och på årsmötet ett helt nytt koncept för att synka och visions-förankra all vår verksamhet för att vi ska vara så effektiva som möjligt som församling.
 .
Nu går min säsong här mot sitt slut och jag slås gång på gång av, och blir ödmjuk när jag tänker på hur stor Gud är och hur mycket han har gjort på den här platsen de senaste två åren. Och hur verksam han är idag! Vi skrapar bara ytan av allt som Gud är på gång med i och genom vår församling och jag tror stenhårt på att vi står inför en helt ny era av väckelse.
Victor Forssman – Församlingsstrateg