Dans – Språket alla kan förstå

922875_10151594812761683_1169206756_n

”Du förvandlade min klagan till dans, du lossade min sorgdräkt och klädde mig i glädje. Därför ska min själ sjunga till dig utan att tystna. Herre min Gud, jag vill tacka dig för evigt.” (Psalm 30:12-13)

Tjingeplong! Det blir ett kortare inlägg av mig idag där jag vill berätta om vad jag tycker är min roligaste uppgift som teamare. Jag talar såklart om dans! Förhoppningsvis har ni som varit på en del gudstjänster här inte missat att vi har en otroligt kreativ församling. Jag älskar det för jag vet att många med mig får ut mycket av kreativa inslag i gudstjänsten och dessutom ger det många roliga möjligheter för de som delar denna passion och vill vara med och bidra.

Dans har varit ett sätt att lovsjunga Gud i årtusenden och alltid varit ett sätt att uttrycka en känsla eller ett budskap. Dans kan kommunicera bubblande glädje, djup förtvivlan eller hängiven kärlek. Det är häftigt att dans och musik kan uttryckas och förstås även utan flytande språkkunskaper. Denna och förra terminen har jag fått privilegiet att hänga med barnen till mammorna på kvinnoträffen. En del av dem kan mindre svenska och en del av dem är för små för att tala särskilt mycket alls. Men alla börjar gunga och digga till musiken när jag trycker på play inne i lekobus. Detsamma gäller mammorna. Sätter vi på musik är det som om en del förvandlas till nya varelser och plötsligt är dancing-queens allihop. Så har jag upplevt att dans kan vara ett fantastiskt verktyg för att brygga över olika kulturer. Riktigt häftigt tycker jag.

Är du eller kanske dina barn intresserade av att vara med och dansa i någon av våra dans-grupper eller på något av våra events? Det skulle vara så kul att dansa med dig! Skriv då till mig på louise.gunnarsson@efs-kyrkan.info.

Jag hade lite idé-torka när jag skulle klura ut vad jag ville skriva om idag, kanske har du förslag eller önskemål om vad du vill ska skrivas här eller har du själv ett inlägg du undrar om vi kan publicera? Kommentera jättegärna nedan!

Frid och fire!

Louise Gunnarsson – Teamare i EFS-kyrkan