Att få komma hem

Så är vi hemma igen, vi anställda i kyrkan, efter att ha fått vara på medarbetardagar tillsammans med alla EFS anställda i hela Sverige. Dessa större samlingar sker vart femte år och detta år var dessa dagar förlagda till Etiopien. Detta med anledning av att EFS under nästa år firar 150-årsjubileum av vår internationella mission. Den 15 mars 1866 landsteg de första missionärerna i Massaua i nuvarande Eritrea. De lämnade sitt jordiska hemland för att sprida det glada budskapet om Jesus. De fick bryta mark för en väckelse som idag leder väldigt många människor till tro. När vi gästade Etiopien så var det på ett sätt att få komma hem till våra rötter även om vi var långt hemifrån. Vi var hemma i gemenskapen och mötet med våra syskon, även om vi bor på olika kontinenter (och har olika mattraditioner som gör att magen kan må som den gör för vissa). Vi hör samman och är ett i Jesus både med de som gått före oss och de som är långt borta geografiskt. Vi får vara hemma i Gud.
 .
Denna hösten har varit väldigt speciell för mig och min familj då min älskade mamma fått hembud. Hennes dagar i jordelivet slutade i början av oktober. Jag ser med tacksamhet tillbaka på alla år vi fick ha henne i vår närhet. Sorgen och saknaden finns där tillsammans med vissheten om att hon nu får vara hemma hos Gud.
 .
Jag kan inte nog uttrycka hur gott det var att få komma hem till familjen efter vår resa till Etiopien, och ändå är det bara en försmak av den glädje jag tror vi får uppleva när vi kommer hem i Jesu närhet, den glädje som nu mamma får finnas i.
 .
Jag är en person med hemlängtan och det vill jag fortsätta vara. Det är gott att få komma hem.
/ Magnus Lennartsson Präst i EFS-kyrkan i Ängelholm