Ni är världens ljus

Nu är det höst. En på många sätt vacker årstid, med vackra färger och klar och skön luft. Samtidigt så kommer mörkret och kylan smygande och naturen gör sig redo för vintern. Vi håller oss gärna inomhus och kan tycka att det är mysigt att sitta inne i värmen och höra regnet och vinden härja på utanför fönstret.

Ute i vår värld så känns det också som om det är höst. Visst är vår värld på många sätt vacker och färgsprakande, men samtidigt så kommer mörkret och kylan smygande, ondskan kommer närmare och närmare och man kan ofta känna sig maktlös över allt ont som sker. Vi vill inte alltid se det, utan försöker många gånger hålla det ifrån oss så gott vi kan.

Gud skapade ljuset. Han vill vara ditt och mitt ljus och han vill att vi ska sprida ljuset vidare till andra. Det är vårt uppdrag.

I Matt 5:14-16 står det ”Ni är världens ljus. En stad uppe på ett berg kan inte döljas. Inte heller tänder man ett ljus och sätter under skäppan, utan man sätter det på ljushållaren så att det lyser för alla i huset. Låt på samma sätt ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er Fader i himlen.”

Gud vill inte att vi ska ”sitta inne och mysa”, samtidigt som mörkret härjar utanför. Han vill att vi ska ”tända våra ljus”, hjälpa våra medmänniskor och låta dem få del av Guds ljus. Ha din lampa PÅ och inte AV. Låt andra få se ditt ljus!

Nu på söndag så är du välkommen till EFS-kyrkan på gudstjänst kl.16.

Temat är ”Ett ljus i mörkret”. Carl Skarin kommer att predika och vi kommer att få samlas kring bön, sång och eftertanke om livet, döden och ljuset.

Kom och fyll på din låga och gå sedan ut och lys för dem du möter.

Även en liten låga kan få göra stor skillnad!

Guds välsignelse över dig och ditt ljus!

Kramar från Helena Bonde, ansvarig för barnverksamheten i EFS-kyrkan