Välkommen med i ledargemenskapen

20150611_205504(0)

Jag är så glad och tacksam över alla fina och härliga barn och ungdomar som vi har i vår kyrka. Vi har dessutom ett fantastiskt barn- och ungdomsarbete och det ska vi vara både glada och stolta över!

Men, detta skulle inte kunna fungera om vi inte även hade ett antal fina och härliga ledare för dessa barn och ungdomar. Så denna veckan vill jag få ge min blogg till er 🙂

Vi har i höst pratat en del i vår kyrka om att vi har fått olika gåvor och funderat över hur vi kan använda dessa på bästa sätt. Kanske är du en av dem som känner att du fått gåvan att vara ledare för barnen/ungdomarna. Det är en fantastisk gåva, både för dig och för de barn/ungdomar som du möter. Som ledare  får du en möjlighet att ge av din tid och få vara en förebild för dem på deras resa genom livet. Du får dela din tro tillsammans med dem och berätta för dem att de är viktiga och värdefulla och att Gud älskar dem och är med dem alla dagar. Du kan få vara med och göra skillnad!

Varför är man då barnledare?

Jag kollade med Amanda Rask, som är ledare i Söndagsskolan, Light och Sparkle.

Amanda berättar att hon började som hjälpledare samma år som hon skulle konfirmeras och sedan har hon stannat kvar. Amanda säger att hon vill vara ledare för att det känns som ett viktigt och betydelsefullt arbete och så tycker hon att det är väldigt roligt. Amanda uppskattar den goda gemenskapen som finns bland ledarna och är även glad och tacksam över alla barn som hon får möjlighet att lära känna.

Även en av våra andra ledare, Lenas Strömblad, började sin ledarkarriär som tonåring. Lena är numera ledare i Söndagsskolan och Fredax. Hon berättar att hon under sin egen barn- och ungdomstid mötte flera ledare som fick betyda mycket för hennes tro och för hennes fortsatta engagemang i församlingen. Hon tycker att det är jätteroligt att vara ledare och tycker att hon får så mycket tillbaka av samtalen med barnen. Lena säger att den energi det tar med planering får man igen flerfalt av barnen!

Till dig som redan är ledare vill jag säga TACK för att du vill vara med och leda barnen och ungdomarna i vår kyrka. Hoppas att du känner att Gud går vid din sida och är med dig i denna uppgift. Du är viktig och värdefull!

Till dig som ännu inte är ledare, men som känner att det ligger på ditt hjärta : Välkommen med i ledargemenskapen!

Ta gärna kontakt med mig eller Max, så kan vi tillsammans fundera på hur vi ska gå vidare. Det finns en uppgift för dig. Våga ta den!

Många kramar till alla ledare och alla er andra från Helena Bonde, ansvarig för barnverksamheten i EFS-kyrkan i Ängelholm