Nyheter från Kenya

DSCN0173
.
I veckan fick vi ett mycket glädjande mail från Manasse i Voi, Kenya. Han berättar där att en av studenterna, Joseph Kimani från Loitokitok, från förra utbildningsperioden i Voi nu har ordinerats för tjänst i kyrkan som evangelist. Inom kort kommer det att ske med ytterligare fem personer. Efter tre års studier i Voi och sen ett års arbete i församlingar får de nu gå vidare i sin tjänst för Guds rike i Kenya. KELC (Evangelisk Lutherska kyrkan i Kenya) växer väldigt mycket. Många kommer till tro och fler församlingar växer fram så det är en stor arbetsbelastning på de få präster som är i tjänst i landet. Det är gott att se att den evangelistutbildning som vi är med och stöttar ger dem bättre möjlighet att fortsätta expandera.
.
DSCN0168

Manasse (präst i Voi och ansvarig för evangelistutbildningen) vill framföra en hälsning till hela församling och du kan föreställa dig ett av världens härligaste och mest hjärtliga leende från honom när du nu tar emot den.

Vi som fick den stora förmånen att besöka Voi i vintras och möta de nuvarande studenterna och personalen vet vilka stora uppoffringar de gör för att kunna utbilda sig. Men de gör det med så stor glädje och förväntan, med en stor förtröstan på Guds omsorg och en iver att sprida evangeliet.

Och vi ska veta att vi i dem har vänner som varje dag omsluter oss i Ängelholm i sina förböner – låt det vara en omsorg som får studsa tillbaka i din förbön för dem.

/ Magnus Lennartsson