Världen genom en teamares ögon

20141209-IMG_4834

Hej du! Louise här. Jag har fått äran att praktisera som teamare i församlingen denna terminen. Nu tänkte jag ta tillfället i akt och skriva om vad jag har fått lära mig och upptäcka under de senaste månaderna.

Gud är densamme igår, idag och i evighet

På samma sätt är han densamme i Sydney, USA och i Ängelholm. Jag skäms över det, men jag måste erkänna att jag blev förvånad när jag kom till Ängelholm och upptäckte hur otroligt verksam Gud är här. Av någon anledning trodde jag att det fanns en begränsning hos Gud i en mindre stad och en mindre församling men jag hade käpprätt fel. Den här församlingen och vad Gud gör med oss slutar aldrig att överraska mig och överstiga mina förväntningar. För Gud är ingenting omöjligt och han kan använda vem som helst, var som helst, när han vill.

Jag vill tacka er som ständigt överraskar mig. Ni brinner för att se Guds vilja bereda ut sig i församlingen och i Ängelholm och ni låter er bli beroende av honom. Vi är en församling som inte nöjer oss med det vi har, vi vill alltid gå djupare, längre och vidare och den kulturen ska vi fortsätta kämpa för. Här finns många människor med stora drömmar som Gud väntar på att få uppfylla. Håll inte tillbaka utan var övertygad om att ingenting du gör för Herren är bortkastat eller gjort i onödan.

Älska Gud och älska människor

För mig är detta meningen med livet. Jag har lärt mig att det finns ett samband mellan att älska Gud och att älska människor. Bara när jag har en god relation med Honom så har jag kraft och vilja att älska andra och visa på Honom. Marie-Louise påminde mig om detta i veckan; ”Din största resurs är din relation med Jesus”. Det är från den relationen som allt annat får sin kraft. Vad spelar det för roll om jag är jätteaktiv i kyrkan och ”strävar framåt”, om min relation med Jesus inte är vad jag bygger mitt liv på så faller allt pladask. Men om jag istället låter Jesus få ta första platsen i mitt liv så kommer allt annat jag gör bli påverkat av det och visa på Honom.

Guds godhet inte min

Detta är en insikt jag var tvungen att skaffa snabbt för att inte lägga för mycket press på mig själv när det gäller att hjälpa andra. Gud använder mig för att hjälpa människor, det är inte jag som hjälper honom. I Apostlagärningarna helar Petrus och Johannes en lam man. Petrus säger till folket i 3:12: ”Israeliter, varför är ni förvånade över det här och varför stirrar ni på oss, som om vi av egen kraft eller fromhet hade gjort att han kan gå?” och 4:13: ”När de såg hur frimodiga Petrus och Johannes var och märkte att de var olärda män ur folket, blev de förvånade. Men så kände de igen dem och kom ihåg att de varit tillsammans med Jesus.” Det finns inga gränser för vem Gud kan använda och det är när vi inser det och inser kraften i hans namn, inte vårt, som Gud gör stora saker.

.
Be the change that you want to see! – Var förändringen som du vill se!

.
Min sista insikt vill jag ge till dig som en utmaning. Längtar du efter mer? Vill du se Gud göra något nytt i vår församling? Då uppmanar jag dig till att själv ta det första steget. Var den förändring som du vill se. Längtar du efter att vi i församlingen uppmuntrar och ber för varandra mer? Var då den personen som går fram och uppmuntrar någon och frågar om du får be för honom eller henne. Förändring börjar ofta utanför vår bekvämlighets-bubbla. Låt oss inte bli bekväma där vi är utan alltid söka nya utmaningar och uppmuntra varandra till att gå djupare med Jesus.

Återigen ett megastort tack till att ni välkomnat mig och Daniella så som ni gjort och för att ni är så otroligt generösa med tillgångar, tid och kärlek!

Louise Gunnarsson