Växa vidare tillsammans med Gud och varandra

Vår tro ser olika ut, har funnits olika länge och väcker ofta många frågor och funderingar.

Tänk att få dela dessa frågor och funderingar tillsammans med andra och på så vis få en möjlighet att växa och fördjupa sin tro ännu mer.

I tisdags hade jag den stora förmånen att få vara med när årets ”Växa Vidare-kurs” hade sin avslutning. Ja, om jag ska vara helt ärlig så var jag inte med på själva kursen utan hade den gången ansvar för att kursdeltagarna fick mat i magen …..

Men samtidigt som jag lagade moussaka, fixade sallad och dukade, så fick jag en möjlighet att få en liten inblick i vad detta egentligen var för kurs och vad den fått betyda för de som var med.

Kursen riktar sig till den som, tillsammans med andra, vill fundera och samtala om sin tro, fördjupa sig i vad det innebär att vara kristen, växa vidare i sin tro och få tips på hur man kan leva ut sin tro i vardagen. Man träffas i kyrkan under åtta tisdagskvällar och varje kurstillfälle inleds med att man äter en god måltid tillsammans. Därefter får man lyssna till ett föredrag utifrån ett givet ämne och kvällen avslutas sedan med samtal i mindre grupper.

20150324_185314_resized

Jag fick mig en liten pratstund med Rebecca Fourong, som varit en av samtalsledarna under kursen. Rebecca känner att kursen har fått betyda mycket för henne och hennes tro. Hon har där fått möta olika människor med olika behov och man har haft många fina samtal. Man har både lyssnat på varandra och till vad Gud har velat säga. De har även fått många praktiska tips som Rebecca känner att hon kommer att ha nytta av i vardagen.

20150324_185155_resized

Hur kan jag nu göra om jag också vill fördjupa min tro och få dela den med andra?

Jag vill verkligen uppmuntra er alla att gå med i en av våra hemgrupper. Dessa träffas i stort sett året runt och här får du en möjlighet att dela din tro och ditt liv med andra i en mindre grupp. Om du vill veta mer om detta så gå gärna in och läs mer på kyrkans hemsida (www.efs-kyrkan.info) eller prata med någon av oss anställda. Dessutom så kommer det att ordnas en Alpha-kurs till hösten och en Växa Vidare-kurs i början av nästa år. Kanske ses vi där ?!

20150324_203449_resized

/Helena Bonde, ansvarig för barnverksamheten och denna gången även kvällens kock på Växa Vidare 🙂