På resande fot med tvära kast

IMG_5602
Under de senaste två veckorna har jag fått möjligheten att dels besöka Kenya och de nya studenterna på evangelistutbildningen i Voi. Väl hemma igen så var det en dag för att packa om väskan med vinterkläderna och pjäxorna för att bege mig av med SALTs skidresa till Åre. Det var tvära kast, men ändå bär jag med mig en och samma sak från dessa “skilda världar”.

Savannens storslagenhet med elefanter och alla andra för oss exotiska djur, stjärnhimlen och den “hängande” månen, har sin tjusning. Så även Åreskutan med den gnistrande snön mot den klarblå himlen. Visst är skapelsen vacker i sig, men det som berörde mig mest på dessa båda resor är människorna.

Att få möta studenterna i Kenya som har en sån längtan att få sprida evangeliet och som bär på en så stor tacksamhet till oss att vi är med och ger dem denna möjlighet. Prästen och föreståndaren Manasse som med sitt underbara leende och varma hjärta tar emot oss. Eller Ledarna i Åre som tar av sin lediga tid för att ge till ungdomarna. Ett gäng som vill dela sin tro och vittna om Jesus. Att få se fina tonåringar och ungdomar sitta kvar länge i stavkyrkan i Hålland efter mässan för att be och vara stilla inför Herren. Ungdomar som bryr sig om varandra och återspeglar så mycket av Guds härlighet. Så mycket mer än vad naturen i sig kan göra.

För mig var nog ändå höjdpunkten under dessa resor när vi fick fira gudstjänst i en Masaiby utanför Voi. Vilken sång i denna lilla kyrka. Vi förstod inte språket men vi var samlade som syskon och var ett i Herren. Precis innan gudstjänsten som skulle börjat klockan tio men som kom igång runt elva så frågade Manasse om jag kunde predika. Tacksam för att han kunde översätta till Swahili. För mig var detta underbara möten. Tänk att komma så långt bort i något så annorlunda och ändå är det som hemma, vi är bland syskon. Vi ber och lovsjunger samma Jesus – han som låter samma Ande genomsyra oss alla.

IMG_5600
Borta bra men hemma Bäst! Så skönt att vara hemma med familjen igen och även att få vara hemma i församlingen. Och just nu får vi se fram emot Vidare-15. En konferenshelg lördag-söndag med härliga möten och där vi ber om att vi får be, lovsjunga och bli berörda. Se all info om helgen på hemsidan.

Guds frid / Magnus Lennartsson