Tänd ett ljus – Det är Allahelgonahelg

Helgen som ligger framför oss har sedan lång tid varit dagar då man speciellt har påmint sig om de som lämnat jordelivet. Många söker sig till kyrkogårdarna och tänder ljus vid gravarna där nära och kära vilar.

Allt sedan 800-talet har man i väst vikt 1 och 2 november till att hedra och minnas de som gått före. Sedan 1953 har vi i Sverige låtit allhelgona infalla i helgen kring dessa datum. Men just i år infaller det på de ursprungliga datumen.

Kanske du inte har för vana att besöka en kyrkogård, men då skulle jag vilja uppmuntra dig att göra det till helgen. Det är ett bra tillfälle att gå och be och meditera över livet, att få se ljusen som vittnar om ett hopp.

Denna helg vill vi inbjuda till en speciell gudstjänst. Det blir även det ett tillfälle att få tända sitt ljus för de som lider, den jag saknar och för hoppet. Det blir vacker sång varvat av värdefulla tankar kring helgens tema. Tänd ett ljus i mörkret. Ta med dina vänner till gudstjänst en helg då många i vårt land stannar upp för reflektion. Inbjud fler att få tända sitt ljus som påminner om honom som är världens ljus – Jesus Kristus.

Söndagens gudstjänst är kl. 16.00. (ingen gudstjänst kl 10.00)

Med önskan om Guds rika välsignelse / Magnus Lennartsson