Se varandra med kärlek

När jag fyllde 23 år fick jag en bok av mina kompisar. Den heter ”Leva, älska, lära” och är skriven av en man som heter Leo Buscaglia. När jag läste den blev jag alldeles varm i hjärtat. Den är så fylld av kärlekstips på hur vi kan göra för att älska oss själva och varandra, vikten av att ta vara på livet och att ge våra barn och varandra ett rikare liv.

Det har nu gått 21 år sedan jag fick boken. Trots att den numera står lite undangömd i vår bokhylla så finns dess tankar kvar i mitt hjärta och jag återkommer ofta till den. Den har visat mig hur lätt det kan vara att se en annan människa och visa att man bryr sig om den, men också hur svårt det ibland kan vara att verkligen göra det.

Jag önskar att vi kristna skulle bli ännu bättre på att se varandra, både i kyrkan men också i andra sammanhang i vår vardag. Det kostar inget att ge någon ett leende, en kram, en pratstund eller en komplimang – men för mottagaren kan det få betyda mycket och göra stor skillnad.

Som kristen har jag fått ett fantastiskt uppdrag : att vara Guds händer, fötter, ögon och öron och att få dela med mig av Hans stora kärlek till de människor jag möter. Jag vill uppmana oss alla att ta detta uppdrag på allvar och praktisera det i vår vardag. Du kan göra skillnad!

Varannan onsdagskväll har vi Kvinnoträffar i vår kyrka. Det är en mötesplats dit mammor och barn kan komma och äta en enkel måltid tillsammans, bli lite ompysslade och få dela sitt liv med andra. Jag vet att för flera av mammorna så betyder dessa träffar enormt mycket. För mig som ledare betyder de också enormt mycket och mammorna och barnen har fått en alldeles särskild plats i mitt hjärta. Jag har lärt mig att det lilla och till synes obetydliga för mig själv kan få göra stor skillnad för någon annan.
”Ensam kan jag inte förändra världen, men jag kan förändra världen för en människa.”

Jag vill avsluta med en strof ur en sång som jag lärde mig när jag var barn. Lite nu och då så poppar den upp i mitt hjärta och påminner mig om mitt uppdrag.

Kanske kan den få hjälpa också dig i ditt liv.

”Gör någon glad, försök och gör det nu idag.

Det finns så många enkla sätt att pröva på.

Och om du gör det ska du se att du får glädje av att ge,
som kommer av att du gör någon människa glad.”

Bär den sången med dig genom livet och se vad som händer,

både med dig själv och med dem du möter 🙂

En stor kram till dig från Helena Bonde, ansvarig för barnverksamheten