Påsken fortsätter

Den intensiva veckan inför och under påskhelgen är över, men påsken fortsätter vi att fira under flera veckor framåt nu. Nu på söndag börjar vi en ny temaserie, ”Han kom för att stanna”. Påsken, att Gud försonat oss med sig, att Jesus öppnat vägen till Guds gemenskap, är något fullständigt världsomvälvande. Gud tog sin boning bland oss, blev människa, och han kom för att stanna. Jesus har lovat att vara med oss alla dagar till tidens slut, hans Ande bor i oss, är verksam i Kristi kropp, hans lärjungar. Med utgångspunkt i Apostlagärningarnas ska vi nu under några veckor få se hur det tar sig uttryck.
.
Att vi är en kropp som tillsammans får vara med och bygga Guds rike påminns jag om hela tiden här. Det blir påtagligt när jag nu har förmånen att få vara anställd av en ideell förening. Med bara några stycken anställda är det tydligt att hela kyrkans liv och engagemang inte bärs av oss, utan av alla medlemmar som brinner för Jesus, som älskar sin stad, sina grannar och vänner, sin kyrka. Det blir väldigt konkret i engagemanget i gudstjänsterna, på UG, Alpha, kvinnoträffarna för att bara nämna några saker. Att få vara en del av detta i EFS-kyrkan Ängelholm är ödmjukande. Alldeles strax ska jag och Magnus iväg på medarbetardag hos distriktsföreståndare Allan Svensson, och få påminnas om gemenskapen med EFS övriga arbete i Sydsverige.
.
Jag vill också påminna om att vi på lördag får ett speciellt tillfälle att komma samman och jobba då vi har arbetsdag här i kyrkan. Då blir det tillfälle att ta hand om huset och trädgården och dela gemenskapen med medhavd fika. Kl 8.00-12.00 håller vi på. Små som stora insatser är välkomna!
/Carl Skarin, vik. pastor