Gemenskap som berör

Så många gånger jag blir glad när jag tänker på församlingen – alla människor den utgör, härliga möten med barn, ungdomar och vuxna. När jag inte har möjlighet att vara med på gudstjänsten så är det något viktigt som saknas mig. Naturligtvis gudstjänsten i sig men också alla människor man får möta lite kort och hastigt i foajén eller lite längre i ett samtal vid fikabordet – oavsett är det många som är med och skapar en gemenskap som berör mig väldigt djupt. Vilken rikedom är det inte att i slutet på gudstjänsten få gå fram till någon och fråga om han/hon vill be för mig och veckan som ligger framför, vilken rikedom är det inte att tillsammans få lovsjunga levande Gud, vilken rikedom är det inte att tillsammans be för vår stad… Mitt i allt detta anar jag att det är Gud själv som berör genom så många olika människor.

Johannes skriver i ett av sina brev: ”Det vi har sett och hört förkunnar vi för er, för att också ni skall vara med i vår gemenskap, som är en gemenskap med Fadern och hans son Jesus Kristus.” 1 Joh 1:3

Tänk om vår gemenskap, en generationsöverskridande och kärleksfull gemenskap, får beröra ännu fler. Med det vill jag säga till alla: ”Välkommen till kyrkan – Välkommen Hem”

På söndag predikar Sara Johansson just över temat ”Gemenskap som livsnyckel”. Ännu ett tillfälle att mötas med en stor förväntan och nyfikenhet. Rik gemenskap kan vi hitta på många sätt och ställen, men det är något väldigt speciellt med kyrkan – för det är en gemenskap som bottnar i relationen med Gud själv. Ta emot den och lev i den – det är värt allt. / Magnus Lennartsson