Se, vi går upp till Jerusalem…

Min kollega och vän är nyss hemkommen från Jerusalem, den stad som jag för många år sedan fick besöka och som jag har en speciell längtan tillbaka till. När vi läser om denna stad i bibeln så är de alltid på väg upp till Jerusalem oavsett om de kom från söder eller norr. Det skrev man eftersom staden ligger högt och man gick alltid ”upp” till staden. Denna plats som stått i centrum i så många århundraden för så många människor.

När vi nu i veckan får inleda fastan i och med Askonsdagsmässan så kan vi stämma in i den kända psalmen: ”Se, vi går upp till Jerusalem…” Vi är på väg fram mot påsken då vi får fira den mest avgörande händelsen i mänsklighetens historia – nämligen Jesu död och uppståndelse. Du kanske inte har varit i Israel eller i Jerusalem, men ändå skulle jag säga att vi alla har varit där en gång. Du besökte staden i ett väldigt speciellt ögonblick och det var livsavgörande för dig. När Jesus talar om sin död så säger han att han ska dra alla till sig. Tänk att han bar ditt liv i sitt inre i detta livsavgörande ögonblick. Det är värt att begrunda under fastan, att fira i påsk och att leva i varje dag.

Under fastan kommer vi fortsätta vårt tema i kyrkan med de olika livsnycklarna under gudstjänsterna. Nu på söndag får vi reflektera på bönen som en livsnyckel.

Välkommen till EFS-kyrkan och sen vill jag passa på att önska dig en välsignad fasta – och ber både för dig och mig själv att det får vara tid för bön och reflektion.

/ Magnus Lennartsson