Se, Be och Ge

September går mot sitt slut och hösten börjar märkas med morgondimma och kyla samt att det börjar ligga små gula löv på marken. Nu börjar vi närma oss årstiden då ljusen börjar tändas och det sprakar mysigt från brasan. Vi kan ha olika känslor inför skiftningarna över året men jag måste säga att det är just det jag tycker så mycket om. Precis som sommaren är så ljuvlig med sol och bad så har hösten sina stora fördelar. Sen att hockeysäsongen har startat gör det inte sämre för mig (även om starten har luttrat mitt hjärta när vår stads lag har samlat på sig några förluster) Det finns många olika saker vi kan förknippa med hösten och september. Får jag nämna två speciella?

·      Loppmarknad på Heljaröd kl. 13.00 på lördag (28 sept). Jag tror att det är säsongens sista stora loppmarknad i våra bygder och på så sätt en klassiker. Mycket folk som hoppas på att fynda bland alla saker som samlats in.

·      Se Be Ge – den direktsända sändningen som EFS riks ordnar med. Även denna är på lördag (28 sept) kl 19.00. Gå in på www.efs.nu och var med. (Vi har ju tidigare år varit en viktig kugge i dessa årliga sändningar då vi sände dem från vår kyrka.) Här får du bland annat höra mer om våra gemensamma missionssatsningar vi har inom EFS.

Se Be och Ge får också vara en påminnelse för oss alla i våra liv. Låt oss se vår omgivning och att vi får be för den. Kanhända att Jesus tänder ditt hjärta för att ge in i den på något sätt. Under Karftsamlingen vi har i kyrkan nu under september så har en sången ”Sätt våra hjärtan i brand” återkommit under varje gudstjänst. Den sången bär just den hälsningen :

Sätt våra hjärtan i brand. Vi vill följa dig. Se det du ser, ge det du ger. Visa i gärningar vem du är.

Och till sist: Välkommen med på gudstjänsten på söndag kl. 10.00. Då får du bland annat möjligheten att lyssna på Victor Forsman som kommer att predika. / Guds frid

Magnus Lennartsson