Den kristna gemenskapen

IMG_1291
Den kristna gemenskapen är något mycket speciellt, kyrkans gemenskap. Det var den som drog mig in från första början. Jag kom till ungdomsgruppen UG ett par gånger, jag var kanske runt 17-18 år. Det som mötte mig där, den gemenskapen, de människorna, var annorlunda på nåt sätt. Stämningen var helt annorlunda jämfört med min skola och andra grupper som jag fanns i. De var inbjudande och fick mig att slappna av i att vara den jag verkligen är, utan att göra mig till. Det handlade inte hela tiden om att prestera och vara coolast, man fick lov att bara vara, alla var sådana. Och de trodde på Gud och denna man Jesus, det syntes på folk och i deras sätt att vara. Och det drog mig in.
.
Tittar man i bibeln så är det väldigt sällan Gud eller Jesus skickar folk ensamma. Det är nästan alltid i grupp, minst 2 och 2. Gör ett eget litet bibelstudie om det, så finner du nog samma sak. Vi är skapade till gemenskap slår bibeln fast, gemenskap med Gud och med varandra. Och vi behöver varandra, det visste Jesus. Vi stöttar varandra, bär varandra, hjälper, tröstar, skrattar, glädjs, gråter tillsammans. Och inte bara det, jag tror att i vår gemenskap ser folk Kristus skina igenom. Det så mycket mer i vår gemenskap, än bara i mig själv. Joh 13:35 “Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar”
.
Ett fantastiskt löfte. Verkligen. Det funkade på mig. Och idag jobbar jag som ungdomsledare i församlingen, pluggar teologi och vet att Gud finns och vill möta oss. Och de där UG som jag talade om, det är imorgon och typ varje fredag fram över! Kolla kalendern här på hemsidan eller hör av dig till mig om du vill veta mer. Jag vill passa på att bjuda in till en speciell UG-kväll, och det är den 8/11. Då har vi bjudit in en massa ungdomar och ungdomsgrupper för att ha en kväll tillsammans, den STORA gemenskapen 🙂 Namnet på kvällen är Come together with Jesus, och den består av en fet ungdomsgudstjänst, roliga aktiviteter och ett jätte-café! Boka in den!
Christoffer Kullenberg – Ungdomsledare