Semesterfunderingar

ck

Semester…  Just nu är jag inne på min tredje semestervecka, på måndag går jag på igen och börjar ladda rejält inför konfalägret som börjar den 12e juli! Det känns fantastiskt roligt och jag längtar. Samtidigt så njuter jag av semestern och av att ha så mycket tid över till att göra saker och inte minst till att träffa människor. Det har jag verkligen prioriterat denna semester, att träffa vänner jag inte sett på länge, som jag inte har haft tid eller möjlighet att besöka. Det får mig direkt att tänka och fundera. Välkommen att haka på mina funderingar.

Som sagt, när jag nu tar mig den tiden så kan jag inte låta bli att fundera på att jag ju borde ha den här tiden annars också. Att vara och finnas i relationer även utanför kyrkan. Och jag kan inte låta bli att fundera på vad som är rimligt att kräva av folk i församlingsarbetet? Förstå mig rätt nu! Jag älskar församlingen, jag vill lägga min tid där och jag tror att det är mycket bra att engagera sig i sin församling. Både för en själv och för andra. Verkligen. Jag älskar församlingen. Punkt.
Men kan det bli för mycket? Om jag börjar tappa relationer med mina vänner utanför församlingen för att jag inte har tid eller ork kvar, är det så bra? Är det att leva ett smittande kristet liv?
Jag tror att det som med allt annat i livet handlar om balans. Du ska göra det ena och det andra, om du förstår vad jag menar. Jag tror att man ska engagera sig i sin församling, det är bra. Men jag tror också att man medvetet inte ska gå in i mer än att jag kan vårda mina relationer utanför församlingen också. Att hålla den balansen är något jag själv får ta ansvar för. Är det gränsfall så får jag be för det och prata med vänner och mentorer. Det är viktigt.
Men men, det var lite av mina semesterfunderingar. Som jag sa så älskar jag församlingen och det vi gör, för det är ett viktigt arbete som vi tillsammans får bygga! Nyligen var jag på lägret Midsommarljus, galet bra. Snart väntar konfaläger och sen i augusti ser jag fram emot en väldigt bra församlingshelg! Hoppas vi ses där om inget annat!
Ps. Vi kommer ha lite sommar-UG i form av att vi grillar efter vissa gudstjänster, alla åldrar är varmt välkommna ut och köpa sig en korv med bröd och hänga med oss!
Peace
Christoffer Kullenberg – Ungdomsledare