När livet inte blir som planerat

Nu är det inte många veckor kvar tills jag går på semester och sedan på tjänstledighet för studier. Min tanke, som jag så fint hade planerat och lagt upp, var sex månaders studier i Johannesevangeliet, samt en studieresa till Oxford. I februari 2014 skulle jag varit tillbaka i tjänst. Nu blir det inte så….

Vi upptäckte till vår förskräckelse att jag väntar vårt tredje barn. Denna förskräckelse har nu övergått i stor glädje! Men ett tredje barn!! Jag som inte alls skulle ha barn! Så tänkte jag nämligen länge som ung kvinna. Men med stor tacksamhet ser jag på min man och mina ögonstenar Gabriel och Rebecca idag. Så bra det blev! Gud är god och mitt liv är i Hans hand. Omsluten varje dag, buren av nåd.

Och så är livet, vi tror vi kan planera och styra, men i själva verket har vi inte sådan kontroll som vi tror oss ha. Så mycket kan hända som vi inte kan påverka. Sjukdom, arbetslöshet, död, brustna relationer, förmågor vi har tas ifrån oss. Där vill nog ingen av oss hamna, men just i dessa situationer är det en sådan enorm trygghet att få kasta våra bördor på Honom som vill det bästa för oss. Den första tiden av graviditeten har varit svår för mig. Jag är sjukskriven och klarar bara att jobba några timmar i veckan. Livet är svårt ibland.  Bönens verklighet finns där och manar oss till att Söka Honom. Inte främst för vad Han ger oss, utan för vem Han är. Att få lära känna Kristi fullhet, hans omsorg och kärlek.  Och Han bär! Är det något jag kan säga och vittna om så är det detta; Han bär! Genom allt! Många gånger är det Hans tysta närvaro som har styrkt mig genom åren. Aldrig är du ensam, hur svart det än ser ut runt omkring dig.

Det blev inte sex månaders tjänstledighet. Istället kommer jag att dela upp min studietid i två omgångar. Den första perioden augusti till och med oktober 2013, sedan föräldraledighet. Sedan tar jag studieperiod nummer två någon gång under hösten 2014.Tidigast kommer jag att vara tillbaka i tjänst januari 2015.  Sex månader blev 18 månader istället.

Så jag tycker att det passar för ett tack! Tack för allt ni har fått betyda under dessa snart nio år som jag varit i tjänst. Tack till alla er där vi har böjt våra knän tillsammans och kämpat i bön. Tack till alla er som jag har haft spännande planeringsmöten med, där vi har brottas med Guds vilja för församlingen. Tack till alla er som jag har fått planera gudstjänster med. Tack till alla er alphaledare och deltagare! Tack till alla er som jag har firat gudstjänst med! Tack till alla er som jag har fått samtala med under åren. Tack till alla er som jag har genomfört olika projekt med. Tack till alla er som har talat sanning in i mitt liv. Tack tiil er kollegor! Ni har alla berikat mitt liv och gjort att jag har vuxit som ledare och i lärjungaskap.

Jag kommer naturligtvis finnas kvar i församlingen under denna period, men inte som er präst. Bara som MarieLouise……

Men jag tyckte att blev det så länge som jag var borta, så ett lite tack kunde passa.

Två gånger till predikar jag, nästa söndag och den 7 juli. Sen dröjer det….

Nåd och frid! / MarieLouise