Dataspel i kyrkan

Vad är det egentligen som händer i kyrkan idag? Fullt av killar (och en och annan tjej), datorer, sladdar, Billys Panpizzor och en metalldetektor?

Jo, från och med idag och två dygn framåt är det LAN i kyrkan. XPel Satellite 2 kallas lägret och går av stapeln på fem orter samtidigt; Jönköping, Kalmar, Göteborg, Uppsala och Ängelholm. XPel startades för några år sedan av ett gäng ungdomar som ville förena gamingkulturen med budskapet om Jesus. Eftersom jag själv har en dataintresserad son och känner många som spelar datorspel kan jag bara applådera det här initiativet och önska er en välsignad helg.

Kyrkan har ju i många tider nått musikintresserade människor och därefter också vänt sig till de sportintresserade med olika projekt, medan man haft svårare att komma i kontakt med dem som har andra intressen. Här finns ju verkligen en helt ny och dessutom stor grupp, där man som gamingintresserad kristen kan finnas mitt bland dem i  datavärlden. Heja på alla driftiga ledare och lycka till med både spel och teknik!

Annika Lilja – Bloggreporter