Sagolika systrar

Om två veckor och 6 dagar är det dags! Då är det dags för Sagolika systrar. Det är en kvinnokonferens som EFS-kyrkan för andra gången arrangerar i samarbete med en nationell organisation som heter Sisters international.

Det finns de som undrar varför man ska ha kvinnokonferenser och manskonferenser  – varför kan man inte alltid vara tillsammans – män och kvinnor? Det undrade jag också när jag  för cirka 10 år sedan åkte på en kvinnokonferens mest för att det råkade vara en för kvinnor just där och då. Och jag blev blown away! Jag fann att det verkligen är något som det finns ett stort behov av.

För det första – att få stå och lovsjunga Konungars konung tillsammans med hundratals, tusentals andra kvinnor är mäktigt. Lika mäktigt som att göra det samma blandat män och kvinnor men med en twist. Att  stå i sådan enhet med enbart systrar gav en annan dimension.

För det andra – undervisningen kan vara helt riktat till kvinnor. Vi har frågor och ämnen som vi som kvinnor behöver få undervisning om, som vi behöver diskutera. Utan män. Frågor och ämnen som inte tas upp när vi blandar oss. Frågor och ämnen som inte går att ta upp om vi blandar oss.

Vi av kvinnligt kön är komplexa. I alla åldrar. Generellt så ser vi inte vårt värde. Vi tror inte högt nog om oss själva. Det finns en konkurrens kvinnor emellan. Vi behöver bli bättre på att berätta för varandra om vi gör något bra eller hur mycket vi tycker om varandra. Är det kanske så att vi inte uppskattar och inspirerar varandra så mycket som vi borde. Vi tror inte att vi får lov att ta plats i vår värld, i vår församling. Jag är väl medveten om att jag överdriver en hel del. Men det finns sanning i det här. Det tycker jag mig få bekräftat av kvinnliga vänner.

Att då få komma till ett sammanhang där du, redan när du går in genom dörrarna, blir mottagen av leenden, av vackra ting, av glädje, mycket kvinnligt och ett givande som ligger i luften. Att du redan när du går in genom dörrarna kan känna “wow – är detta för mig?!”. Att redan när du går in genom dörrarna, kunna känna att här kan jag slappna av, öppna upp, ta in, få kraft, vara mig själv. Det kan bara vara bra! Det kan bara vara upplyftande! Det kan bara vara en glädje! Det kan bara vara en nödvändighet!

Vi önskar att Sagolika systrar ska få kvinnor ska förstå sitt värde, att kvinnor ska uppskattas och inspireras till att våga ta plats och att göra skillnad. Vi önskar att Sagolika systrar ska få oss kvinnor att förstå att om vi står enade och tillsammans kan vi utföra stordåd!

Helena Eriksson