Barnledarna – de viktigaste ledarna vi har i församlingen! Eller?

För tre veckor sedan hade jag förmånen att tillsammans med Kajsa Starfelt och Rebecca Norden delta i den stora nationella ekumensiska barnledarkonferensen ”Jesus till barnen” i Jönköping. De blogginlägg jag nu får förmånen att skriva en gång i månaden får bli ett sätt för mig att ge vidare av den enorma inspiration jag fick del av där.  Tänk er – över 1 000 barnledare samlade som brinner för Jesus och brinner för att ge Jesus till barnen.

Denna helg funderade jag mycket på hur vi ser på barnen och hur vi ser på barnledarna. Ett citat som nästlat sig fast är ”Idag är det som väl är ingen som tänker att först blir jag barnledare, sen ungdomsledare och sen blir jag något på riktigt…” Eller? Jag fick rannsaka mig själv och be om förlåtelse för alla de tillfällen då jag tänkt att vara barnledare är en perfekt ledarträning för att sedan gå vidare…. Jag går gärna så långt och säger att barnledarna är de viktigaste ledarna vi har i församlingen!! Varför? Jo, för barnen ÄR vår framtid. De kommer inte bli vår framtid utan de ÄR det här och nu.

Just den här veckan är det sportlov och en del av våra grupper är inställda, men nästa vecka kör vi på som vanligt. På fredagen samlas dansgruppen Joyful souls för att tillbe Gud genom dans och Kidskören träffas för att sjunga om Gud och till Guds ära. Varje söndag samlas barnen på söndagsskolan (SKATTEN) där Silas Sjöberg, 3.5år, berättade för sin mamma i veckan att ”Jag älskar SKATTEN”!

Helgen innebär cirka 10 aktiva barnledare! Låt oss tillsammans se dem och uppmuntra dem i deras uppdrag, så att vi som församling visar att barnledaruppdraget är något RIKTIGT och VIKTIGT!

Guds frid / Sara Starfelt, ansvarig för barnverksamheten