På fastande mage…

Jag tror inte att jag är unik i detta avseende men jag njuter verkligen av god mat. Det kan få konsekvenser. Som exempel märkte jag att mina skidbyxor hade krympt i midjan sedan förra året. Eller hur var det nu med det… hur som märktes det efter jul att knappen och knapphålet inte synkade lika lätt. Jag har hört om en lösning på det problemet som inte innefattar saxen och symaskin utan ett mer balanserat intag och mer rörelse för en stillasittande pastor. Att ta några dagars fasta är inte lösningen enligt min gode vän som är tränare på heltid. Med det luras kroppen att gå ner på sparlåga och den naturliga förbränningen avtar. Istället fick jag höra den hårda sanningen – ät mer balanserat och motionera. Då kontrade jag med att fastan för mig inte handlar om vikt utan snarare om något av stor vikt. Att avstå och försaka något som hör till min dagliga rutin för att fokusera på bönen är fastans syfte.

Nästa vecka så inleds den stora fastan i och med askonsdagen. Perioden fram till påsk är en tid då vi kan ta vara på tiden på ett speciellt sätt. Kanske det är tid att fasta på ett eller annat sätt. Det kan handla om ditt matintag eller kanske TV/nyhetsflöde. Tror att det skulle vara en utmaning för många idag att Facebook fasta. Tänk om du skulle avstå något som märks, som påminner dig om något annat. Tänk om du skulle skapa en liten återkommande tid i din vardag som skulle få bli en speciell bönestund. Jag skulle vilja peppa dig att under fastan gå med den bön som heliga Birgitta bad. Visa mig Herre din väg, och gör mig villig att gå den. Det är en stor möjlighet att detta påverkar ditt liv.

Till sist vill jag bara hälsa dig välkommen till kyrkan framöver. Till helgen har vi en otroligt spännande bibelhelg med Lennart Möller som gästar oss. Han kommer att tala om Israels uttåg ur Egypten. Lördag kl. 15.30 och 19.00. Det serveras kvällsmat i kyrkan och det är även aktiviteter för barnen. På söndagen är det gudstjänst i vanlig ordning 10.00 då Lennart Möller predikar.

Sen är du välkommen på askonsdagen att fira mässa kl. 19.00 och inleda fastan.

Guds frid / Magnus Lennartsson