Nu har det börjat

Igår, tisdag, började kursen Växa Vidare i kyrkan. Det är, oss veterligen, den första gången någonsin för just denna kurs. Visserligen bygger den på den amerikanske pastorn, John Ortbergs bok “En vanlig dag med Jesus”, men eftersom boken inte finns på svenska, har våra präster själva fått omarbeta den till att passa just oss.

Igår samlades vi alltså cirka 25 stycken för god mat, föredrag och samtalsgrupper. Temat för inledningskvällen var “Att leva i Jesu namn” och handlade om att ha Jesus med sig i vardagen… och vara medveten om det. Vad skulle du ha gjort om han rent synligt suttit bredvid dig i bilen eller på jobbet? Vad skulle du ha känt, tänkt och sagt? Vilka beslut skulle du ha fattat?

Magnus pratade också om värdet av något så “världsligt” som god sömn; att våga slappna av och släppa taget i förtröstan på att Gud faktiskt klarar av att ta hand om den här världen utan min medverkan!!

Som den dåliga journalist jag är (eller inte… Jag är ju lärare…) glömde jag förstås ta bilder. Men det kommer förhoppningsvis fler tisdagar. Kursen är ganska full för tillfället, men blir du jättesugen, så tveka inte att höra av dig till någon av prästerna, för kanske går det att klämma in en eller två till…

Annika Lilja – Bloggreporter