Vilken fest och vilken glädje!

Graduation för de åtta studenterna vid evangelistutbildningen i Voi firades med många tal, lång predikan, härlig kenyansk sång och dans av fyra olika körer från studenternas hemförsamlingar. Allting började kl 9.00 med en lång procession ledd av en dansande och sjungande massajgrupp. Vi dansade och försökte sjunga med i en sång vi inte förstod men jag är övertygad om att Gud tog emot vår lovsång. Efter hand som förmiddagen gick anslöt fler och fler som hade åkt många timmar för att fira studenternas examen.

Gudstjänsten rymdes inte inomhus utan hölls på gården vid Voi Guesthouse med tälttak som skydd mot solen och med vackra berg som bakgrund. Det var varmt, speciellt för oss som vant oss vid minusgrader hemma, och det var mycket vi inte förstod (svårt att hänga med i swahilin) men det var rörande och härligt att höra församlingsmedlemmarnas glädjerop över att ”deras student” tagit sig igenom tre år av studier långt borta från sina familjer.

Det var första gången vår missionsgrupp kunde representera Efs-kyrkan i Ängelholm vid evangelistutbildningens examen och det kändes så stort och fantastiskt att vi är en del av Guds världsvida kyrka och hans rike på jorden.

Under dagarna på Bibelskolan fick vi små pratstunder med studenterna som delade sina visioner och drömmar inför arbetet de nu går in i i sina hemförsamlingar. En del av dem tar ansvar för ”bara”en kyrka och några kommer att arbeta i flera olika kyrkor.

Vi fick också träffa ett par av den första klassens studenter som nu välkomnade sina nya medarbetare.

Kyrkan i Kenya växer. Söndagen efter examenshögtiden invigdes en ny kyrka i en massajby en dryg timmes bilväg från Voi och man väntade 700 gudstjänstbesökare. Vi förstår att utbildningen på Bibelskolan behövs!

Vi har systrar och bröder runt om i Kenya som ber för Efs-Kyrkan i Ängelholm! Jag tror att detta gör skillnad för oss, liksom våra böner för dem gör skillnad. Vi har många hälsningar från studenterna, lärarna Manase och Dominic och biskopen Zacharias med tack för att vi stöder dem både ekonomiskt och i bön. Vi hoppas att vi alla, både som enskilda och hemgrupper fortsätter vårt bönearbete!

KELC och Voi Mission har planerat att starta en ny klass i januari! Nu väntar de på vårt svar: Vill vi vara med även i fortsättningen?

För missionsgruppen
Birgitta Jarbo