Var en missionär där du är

I söndags hade vi Barngudstjänst här i kyrkan. Temat var mission.

När jag förberedde mig inför den gudstjänsten så tänkte jag tillbaka på när jag var barn. En av mina drömmar då var att få bli missionär. Tänk att få åka ut i världen och hjälpa folk (helst barn) och berätta för dem om Jesus!

Men jag kom mig aldrig iväg. Livet tog andra vägar och jag har ännu inte varit med och startat upp något barnhem i Afrika. När jag tänker på det så är det med en viss sorg i hjärtat. Det var ju en dröm som inte gick i uppfyllelse….
Men i nästa stund så slår det mig att jag ju faktiskt redan är en missionär
– En missionär där jag är!

Guds tanke var kanske aldrig att just jag skulle vara en sån där missionär som åker ut i bushen i Afrika. Han kanske insåg att jag passade bättre som en annan sorts missionär. Mitt missionsfält är kanske här i Ängelholm?!
Så med facit i hand så ser jag hur ”missionären Helena” ändå har fått varit med om att både hjälpa människor och berättat för dem om Jesus. Jag tänker tex tillbaka på alla mina år som lärare i skolan och hur Gud senare ledde mig till en tjänst hos barnen här i kyrkan. Jag tänker också på alla möten jag fått med människor i olika livssituationer där jag har fått vara med och stötta i både bön, tanke och omsorg.

DU är också en missionär. En missionär där DU är!
Som det står så bra i vår vision: ”Varhelst vi befinner oss varje dag.”
Så lycka till på ditt missionsfält och kom ihåg att Jesus alltid är med dig!

Kram från Helena Bonde, ansvarig för barnverksamheten i EFS-kyrkan i Ängelholm