Tacka alltid Herren

Hej där, alla läsare! Jag heter Anne Öhman och jag är teamare i EFS-kyrkan i Ängelholm. Att jag teamar innebär att jag går en kristen ledarskapsutbildning genom folkhögskola med praktik i församling mestadels av året. Den här veckan fick jag i uppgift att skriva ett blogginlägg.

Det skall du veta att i de sista dagarna skall det komma svåra tider. Människorna kommer att älska sig själva och vara penningkära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa.. – 2 Tim 3:1-2

En av våra uppgifter som kristna är att börja vara mer tacksamma. Vi lever i en generation som har tillgång till fler saker än tidigare generationer, men vi är också en generation som inte uppskattar det vi har. Vi som troende måste sträva emot det som Paulus förutsade i 2 Timotheosbrevet. Ju mer andra klagar, desto mer borde vi uttrycka vår tacksamhet till Gud.

Jag vill påminna dig om att du är skapad unikt av en allsmäktig Gud. Det finns någon där ute som ville att du skulle bli till och som ville att du skulle vara där du är just nu tillsammans med de människor du möter och som har en plan för resten av ditt liv. Du är skapad av en Gud som har skapat den här världen, som har tänkt ut minsta liten detalj i naturen, i djuren och viktigast av allt, varje liten detalj i dig. Måste vi ha fler anledningar till att vara tacksamma?

Vi borde hela tiden tacka Gud. Det är svårt men det som är rätt är inte alltid lätt.

Var alltid fyllda av glädje i Herren! Jag säger det om igen: Var glada! Låt alla se att ni är osjälviska och omtänksamma i allt ni gör! Kom ihåg att Herren kommer snart! Oroa er inte för någonting, utan be till Gud om allt. Tala om för honom vad ni behöver, och glöm inte att tacka honom. – Fil 4:4-6

Jag tycker bibelverserna uppmuntrar mig tillräckligt för att vara tacksam, hoppas de gör detsamma för dig. Jag vet att jag är älskad och det är du också, tack Gud för det!

Det är cirka en månad kvar innan utbildningen som jag går slutar och jag känner mig verkligen tacksam för det här läsåret. Jag har först och främst fått uppleva Guds kärlek genom att läsa bibeln mer regelbundet och djupgående. Jag ser den också genom de människor som jag har fått lärt känna och genom EFS-kyrkans verksamhet. Det är en levande församling och jag blir så inspirerad av andras möten med Gud att jag inte kan känna annat än tacksamhet och kärlek gentemot det.

Jag vill tacka Gud för det här året och också ge ett stort tack till församlingen som har betytt otroligt mycket för mig. Ni är verkligen bra och som en vän sa en gång så kanske det inte märks hur mycket man betyder förrän man får höra det i ord, men nu får ni läsa det i ord. TACK för ett fantastiskt bra år, mötet med er alla har haft betydelse för mig. Jag är nu redo för ett år till tillsammans med Gud på Strandhems Bibelskola.

/Anne Öhman, Teamare