Jesus till barnen

Det är fredag eftermiddag. En ganska så vanlig dag för vissa, men inte för alla… På en av busshållplatserna vid stationen i Ängelholm står en vit buss parkerad. En efter en kommer in i bussen och slår sig ner på sitt säte. Några känner varandra sedan tidigare, medan andra är nya för varandra. Vi är ett härligt gäng barnledare från olika kyrkor i södra Sverige som denna helg ska få åka tillsammans på Barnledarkonferens i Stockholm. Efter 7 timmar i bussen med god gemenskap, mycket skratt, lite godis och många goda samtal så kommer vi så fram till den kungliga huvudstaden. Dags att sova några timmar och ladda inför konferens!

Konferensen är i den stora Filadelfiakyrkan mitt i Stockholm. Vi är runt 1200 barnledare från olika samfund och olika delar av vårt land som samlas denna helgen. Helt fantastiskt! Jesus själv är huvudperson och vi möts tillsammans för att bli uppmuntrade och utrustade för tjänst. Vårt uppdrag är ”Jesus till barnen” och det kan ju inte bli så mycket viktigare!

Gudstjänster varvas med seminarier, fika och storsamlingar. Det finns något för alla och jag känner att jag blir sååå inspirerad och uppmuntrad till att jobba vidare med barnen. En av samlingarna handlar om vad som kan hända om man får en vision, tar vara på den och vågar lita på Gud. Vi utgår från Nehemja och får av honom fina tips på hur man kan göra. Så intressant och så viktigt att påminna sig om!

Det finns ett 30-tal olika seminarium att välja mellan. På ett av mina valda seminarium så får jag ta del av hur man i Filadelfiakyrkan jobbar med digital teknik i sin söndagsskola och på ett annat så får jag lära mig flera nya härliga barnsånger.

Lördagen bjuder verkligen på många ah-a och tänkvärda ord. Det nästan snurrar runt i huvudet av alla intryck. Så skönt det då var att få avsluta dagen med nattvardsgudstjänst. Att tillsammans få samla sig, lovsjunga, be och möta Jesus.

Detta var verkligen en helg som sattes spår i mitt hjärta. Jag blev återigen påmind om mitt uppdrag att ge Jesus till barnen (och till alla andra som jag möter). Jag fick också lära känna nya vänner och ta del av fantastisk undervisning. Om två år är det dags för nästa Barnledarkonferens. Jag hoppas att du vill följa med då!

Kram från Helena Bonde, ansvarig för barnverksamheten i EFS-kyrkan i Ängelholm

PS. Gå gärna in på jesustillbarnen.se och få några fler små glimtar från konferensen!