Att hoppa ur startblocken

I skrivande stund är det sista dagen på sommarens månader. En sommar som inneburit vila på många plan men ändå en sommar som varit fullt av så mycket. Som anställd i kyrkan får vi ta ledigt från våra sysslor men ingen av oss tar ledigt ifrån att vara ett Guds barn och Jesu lärjunge. Jag ser med tacksamhet tillbaka på en sommar där jag fått möta så många som förmedlat Jesus till mig på olika sätt och min önskan och bön är att även jag fått återspegla Herren för människor jag mött.

Nåväl.. nu nalkas hösten, även om man kan hoppas på en brittsommar med sol och värme i september, som är en period på året då mycket drar igång. Vi har fått inleda terminen i kyrkan med ett fantastiskt 100-års kalas. Många hundra människor njöt en lördag av härliga aktiviteter, god gemenskap och feststämning på gräsmattan vid kyrkan. På den stora scenen i trädgården fick vi del av sång och musik och mycket annat. Många var det som hjälpte till att göra den dagen till en stor fest och för en del kändes det säkert som att man hoppade ur startblocken. Nu har vi ett gemensamt lopp att löpa under året då vi hjälps åt att vara en levande kyrka. Ett lopp där vi får inbjuda fler att slå följe. Ett lopp där vi hjälps åt att dra då vi uppmuntrar och sporrar varandra. Ett lopp där Herren ”går” före och vi följer i hans spår. (Ja, det stämmer… jag såg en hel del på friidrotts-VM under ledigheten.)

Gud välsigne dig / Magnus Lennartsson präst i EFS-kyrkan.