Årsmöte- Lärorikt, bra och gott

Fredagen den 9 mars hade vår Saltförening sitt årsmöte. Förutom Saltstyrelsen så hade ett 30-tal barn och ungdomar i olika åldrar samlats för att få veta hur året varit och även blicka framåt mot nya mål.

Vår tanke är att göra ett årsmöte som på ett enkelt, men ändå tydligt sätt får visa vad vi i Salt jobbar med och även ge en liten insikt i hur en förening fungerar. Vi vill också att våra medlemmar ska känna sig delaktiga och få möjlighet att vara med och påverka arbetet här i vår kyrka.

Denna kväll så hade vi Oscar Hedman som årsmötets ordförande och Amanda Rask var sekreterare.

Årets verksamhetsberättelse valde vi att visa som en ”greenscreenfilm” där vår flygande reporter Sven Arne Larsson Tordsson, gjorde små reportage i våra olika grupper.

Vår Saltordförande Håkan Winther redogjorde för ekonomin. Både hur det gått 2017, men också hur vi satt budgeten för 2108. Inte alltid så lätt att förklara siffror på ett enkelt sätt, men Håkan fixade det galant.

Det hade inte kommit in några motioner, men medlemmarna fick möjlighet att skriva ner sina önskningar på post-it-lappar. Dessa samlades in och kommer att tas upp på kommande möten i Saltstyrelsen. Kreativiteten var stor och en hel del spännande förslag kom upp.

Efter årsmötet så bjöds det på en maffig glassbuffé som Tobias Nordén hade fixat till oss. Oj, vad gott det var och oj, så mycket vi åt ?.

Under tiden som vi åt så fick jag mig en pratstund med 3 av våra Saltmedlemmar: Jennie, Erica och Mika. Jennie tyckte att det var kul med årsmöte och gillade filmen från våra olika grupper. Erica är med i flera av våra grupper och tycker om att vara i kyrkan. Hon säger att hon har många kompisar här och känner att här kan man vara sig själv. Mika tyckte att det var bra att man på årsmötet fick veta lite om vad som hänt under året och vilka planer som är tänkta framöver. På hennes önskelista finns godare glutenfritt bröd.

Nu blickar vi i Saltstyrelsen framåt mot ett nytt år tillsammans med alla fina barn, ungdomar och ledare!

// Helena Bonde, ansvarig för barnverksamheten och adjungerad medlem i Saltstyrelsen