Plötsligt hände det – jag kom mig äntligen iväg till Israel. Något som jag velat länge, men som av olika anledningar inte blivit av.
Ibland är det tur att någon annan knuffar på så att drömmar kan slå in ?

Anledningen att jag nu äntligen fick tummarna loss var att vi som är anställda i EFS Sydsverige fick möjlighet att åka till Israel på medarbetardagar under tio dagar i september. En fantastisk möjlighet som jag är så glad och tacksam att jag fick vara en del av.

Tisdagen den 10 september steg jag på planet mot Tel Aviv tillsammans med mina kollegor Louise, Magnus och Carl och 23 andra härliga medarbetare från vårt distrikt. Anade nog inte riktigt då hur mycket denna resa skulle få betyda för mig, men kände mig väldigt laddad för att möta Det heliga landet.

Det visade sig bli en fantastisk resa på många sätt och vis. Att få vandra i Jesu fotspår och få egna bilder och upplevelser av platser som jag tidigare bara läst om eller hört andra berätta om och plötsligt inse att nu är JAG här, det var något som grep både min tanke och mitt hjärta.

Anders Sjöberg och Irene Kärrbrant var våra eminenta guider. De tog så väl hand om oss och deras kunskaper om både bibel och Israel gick minsann inte av för hackor. Jag är djupt imponerad och tacksam över allt som de delade med sig av under dessa dagar. Det kluriga är bara att mitt minne lätt kan bli fullt….Tur att jag tog många foto som kan hjälpa mig att minnas!

Resan inleddes med några dagar på västkusten, norr om Tel Aviv. Förutom att det blev några dopp i Medelhavet, så fick vi lära oss en hel del om Israel och dess historia. En av dagarna åkte vi upp på Karmelberget och fick där en vidunderlig utsikt över Megiddoslätten.
Vi hade också samtal om EFS vision och uppdrag och jobbade med detta i både smågrupper och storgrupp.

De följande dagarna tillbringade vi i närheten av Genesarets sjö. Inledde med en dag uppe på Golanhöjderna (norra Israel) där vi bla besökte en utgrävning av en by från Jesu tid. Tillbringade också en fantastisk eftermiddag med fler utgrävningar i naturreservatet Dan innan vi sedan checkade in på ett hotell i Tiberias. En av dagarna blev det ett besök i Magdala där man gjort intressanta utgrävningar och byggt en fantastisk kyrka där vi bla firade nattvard tillsammans.
Vi hann också med en båttur på Genesarets sjö och en tur upp på Saligprisningarnas berg.

Därefter körde vi söderut längst Jordandalen mot Jerusalem. På vägen dit så stannade vi till vid Jesu dopplats och besökte även Qumran där man hittade dödahavsrullarna. Ett bergigt och väldigt kargt område.
Innan vi svängde av västerut mot Jerusalem så blev det ett stopp vid Döda havet. Dags att smörja in hela kroppen med lera och flyta runt i det supersalta vattnet. En festlig, men inte helt ofarlig, upplevelse.

Resans sista dagar tillbringade vi i Jerusalem där vi besökte många olika platser. Att få gå på Via Dolorosa och sedan besöka kyrkan på den plats där man tror att Jesus korsfästes och blev begravd, det kändes stort.
Vi fick också vandra runt i de olika områdena i staden, se utgrävningarna av Davids palats, fira morgonmässa i en kristen församling, promenera upp på Olivberget och vara med när judarna firade Yom Kippur (försoningsdagen).

Ja, ojoj så mycket vi fick vara med om. Känner att jag bara kunnat ge er några små smakprov här i min blogg. Men vet ni vad, lördagen den 13 oktober så kan ni få ta del av ännu mer ?. Då bjuder nämligen jag och mina kära kollegor er alla att komma till vår kyrka mellan 9.00-10.30 och då kommer vi att dela med oss av ännu fler intryck från vår resa – i både ord, bild och ton.
Varmt välkomna!

Många kramar till er alla från Helena Bonde, ansvarig för barnverksamheten i EFS-kyrkan i Ängelholm